Итак, что же такое причастие в английском языке? Это часть речи, которая соответствует в русском причастию и деепричастию. Например, flying – летающий, learning – изучающий, swimming – плавающий. А также concentrated – сосредоточенный, made – сделанный, gone – ушедший. Но на данном уроке мы поговорим про причастие настоящего времени. То есть когда к глаголу начальной формы прибавляют окончание -ing. А также мы узнаем, зачем же нужен вспомогательный глагол to be во временах Continuous.
Содержание записи:
Текст. Что у тебя в рюкзаке? WHAT IS THERE IN YOUR SCHOOL-BAG?
The teacher is coming into the classroom and sees somebody’s school-bag lying on the floor.
– Whose bag is it? – She wonders. At this moment it is opening and books, pens, pencils and rulers are crawling out of the bag.
– What is happening? – The teacher is asking in astonishment and amazement.
– We are running away from Vanya. He doesn’t like us, – one of the books is explaining sadly. – There are many other unnecessary things in the school-bag and we are tired to pig it.
With the last words a brave apple core is appearing from the bag and kicking a rubber gaily. The poor rubber is rolling along the floor willy-nilly.
– Go away! – The apple core is driving away the rubber and clapping with its hands. Two books are jamming and cannot get out of the school-bag. They are sticking with a chewing gum. At this moment a slingshot is chucking at the copy-books with paper-balls and snickering.
– Go away! We are the best Vanya’s mates!
At last, an apple is rolling out to the blackboard. At this time the door is opening and Vanya is entering.
– Where is my school-bag? – He wonders. Then he is looking at the floor. The boy is getting red and promising: – I won’t do like that anymore. Upon my word and honour!
Причастие в английском. Настоящее время.
The teacher is coming into the classroom and sees somebody’s school-bag lying on the floor. – Учитель входит в класс и видит чей-то ранец, лежащий на полу.
Обратите внимание, на построение предложения в Present Continuous: необходим вспомогательный глагол to be (am, is, are) и глагол с окончанием -ing. Без вспомогательного глагола не может получиться предложения!
Somebody’s school-bag lying on the floor – чей-то ранец, лежащий на полу
Books and stationary running away from Vanya – учебники и канцелярские принадлежности, убегающие от Вани
The teacher astonishing at that – учительница, удивляющая этому
An apple core driving away school things – огрызок яблока, прогоняющий школьные вещи
A slingshot chucking at the copy-books with paper-balls – рогатка, кидающаяся в тетради бумажными шариками
An apple rolling out to the blackboard – яблоко, выкатывающееся к доске
Теперь вы понимаете, зачем нужен вспомогательный глагол to be? Без него не получается полное предложение! Глагол с окончанием показывает, что время длится, а глагол to be – в каком именно времени: в настоящем, прошедшем или будущем.
An apple core is driving away school things. – Огрызок прогоняет школьные вещи.
And an apple core was driving away school things. – Огрызок прогонял школьные вещи.
Also an apple core will be driving away school things. – Огрызок будет прогонять школьные вещи.
An apple is rolling out to the blackboard. – Яблоко выкатывается к доске.
And an apple was rolling out to the blackboard. – Яблоко выкатывалось к доске.
Also an apple will be rolling out to the blackboard. – Яблоко будет выкатываться к доске.
Упражнения на тему причастие в английском языке.
Однако мы не забываем, как задавать вопросы на английском языке – типы вопросов в английском языке.
IV. Пожалуй, не стоит забывать про времена в английском языке – Present Simple and Past Simple and Future Simple and Длительное время continuous and Past Continuous.
What is our favourite subject of conversation? We all like to speak about the weather, of course! Let’s describe the weather outdoors. What is the weather like today? – про погоду зимой или про погоду осенью или про погоду весной на английском языке.
Ответы к упражнениям.
I. Ask special questions:
1. What was this winter? 2. What games did people enjoy this winter? 3. How many snowmen did you yourself make this winter? 4. Whose main matter did making snowmen become? 5. Where did your snowmen spread? 6. Why are you upset? 7. When will you be happy to make snowmen? 8. How long did you swear to make snowmen in any weather? 9. Who spells the word “snowman” day out? 10. When do you draw snowmen in the pictures?
II. Make the sentences from exercises VI negative.
1. It wasn’t 2. They didn’t enjoy 3. You didn’t make 4. They didn’t become 5. They didn’t spread 6. You aren’t 7. Won’t be 8. You didn’t swear 9. Don’t spell 10. Don’t draw
III . Determine the correct Tense:
1. Impresses 2. Dug 3. Was digging 4. Will dig 5. Had 6. Stayed, decided 7. Is trying 8. Preaches 9. Could learn / was / had to spend 10. Who regularly digs? – A dig does.
Заключение.
Итак, дорогие ученики, подведем итоги нашего занятия – let’s sum it up! Прежде всего, узнали про причастие в английском языке. Как сказать, например, знающий, читающий, улыбающийся, бегущий? Кроме того, мы поддерживаем пройденные темы ранее: задаем специальные вопросы – типы вопросов в английском языке. Вдобавок к этому, мы вспомнили, как делать предложения отрицательными и не забываем работать по временам – Present Simple and Past Simple and Future Simple and Длительное время continuous and Past Continuous. А также разговариваем про погоду зимой или про погоду осенью или про погоду весной на английском языке – bully for you! Оставляйте свои комментарии и пожелания и задавайте вопросы, если они у вас появились. See you soon. And I am waiting for you at the following lesson!